De verbinding tussen toekomst en heden, met Loes Damhof.
Alle elementen uit de voorgaande modules vormen samen futures literacy, oftewel toekomstgeletterdheid. Het uitdagen van aannames, het verbeelden van verschillende toekomsten en het meewegen van verschillende perspectieven. Allemaal kennis en vaardigheden die samen futures literacy vormen. In dit hoofdstuk gaan we ontdekken hoe jij deze in je dagelijks leven kan inzetten.
(Klik op de begrippen om verder te lezen)
Om de juiste “wat als”-vragen te vinden, kun je gebruik maken van speciale technieken. Herkaderen (in het Engels: reframen) is hier een goed voorbeeld van.
(Klik op de begrippen voor twee voorbeelden)
Wanneer je iets als negatief ervaart, zoek je er ook vaak een negatieve intentie achter. Dit kan je als toekomstdenker behoorlijk in de weg zitten. Het kan helpen om die manier van denken los te laten en ook de positieve intentie te gaan ontdekken. Vooral wanneer we met andersdenkenden praten.
Is er iets waarvan jij zegt: dat zal never nooit gebeuren! Dan kan het helpen om eens te denken: In wat voor wereld is deze gebeurtenis wél logisch? Als je je best doet, zal je zien dat er ook voor 'extreem onwaarschijnlijke' gebeurtenissen altijd aanwijzingen te vinden zijn dat ze zouden kunnen gebeuren. Dit noem je het herkaderen van de context.
In dit hoofdstuk kwam het volgende aan bod: