#5 Kennis en vaardigheden

Kennis en vaardigheden

De verbinding tussen toekomst en heden, met Loes Damhof.

Vaardigheden in de praktijk.

Alle elementen uit de voorgaande modules vormen samen futures literacy, oftewel toekomstgeletterdheid. Het uitdagen van aannames, het verbeelden van verschillende toekomsten en het meewegen van verschillende perspectieven. Allemaal kennis en vaardigheden die samen futures literacy vormen. In dit hoofdstuk gaan we ontdekken hoe jij deze in je dagelijks leven kan inzetten.

praktijk

Dat doen we met Loes Damhof.

Zij is onderdeel van de Unesco-leerstoel op het gebied van Futures Literacy (Toekomstgeletterdheid).

Toekomstgeletterdheid is het vermogen om de rol van de toekomst te begrijpen in alles wat je ziet en doet.

Want hoe we denken over de toekomst heeft impact op de acties in het ‘nu’.

Zijn het onzekere tijden?

Ja, zegt Loes. Maar dat is niet nieuw.

Toekomstdenken is dus op een constructieve manier kunnen omgaan met onzekerheid.

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Er zijn grofweg twee manieren waarop toekomstdenken het heden beïnvloedt.

(Klik op de begrippen om verder te lezen)




Toch gaat toekomstgeletterdheid verder dan alleen voorbereiden en plannen.

Klinkt aannemelijk, toch?

Het kan zijn dat jij een aantal dingen echt zeker denkt te weten. Volgens Loes zorgen die aannames ervoor dat je minder makkelijk een flexibel toekomstbeeld kunt oproepen.

Iedereen heeft aannames over het onderwijs.

Volgens Loes moeten we daar eigenlijk vrijer mee omgaan. En dat mag best een beetje raar lijken. Dat leidt namelijk tot meer toekomstbeelden!

Wat als?

Volgens Loes kan het dus geen kwaad om de geaccepteerde toekomstbeelden los te laten en je open te stellen voor alternatieven. Een manier om dat te doen is door “wat als”-vragen te stellen.

Herkaderen.

Om de juiste “wat als”-vragen te vinden, kun je gebruik maken van speciale technieken. Herkaderen (in het Engels: reframen) is hier een goed voorbeeld van. 

(Klik op de begrippen voor twee voorbeelden)




Een ander perspectief.

Wanneer je iets als negatief ervaart, zoek je er ook vaak een negatieve intentie achter. Dit kan je als toekomstdenker behoorlijk in de weg zitten. Het kan helpen om die manier van denken los te laten en ook de positieve intentie te gaan ontdekken. Vooral wanneer we met andersdenkenden praten.

Het kan dus wél!

Is er iets waarvan jij zegt: dat zal never nooit gebeuren! Dan kan het helpen om eens te denken: In wat voor wereld is deze gebeurtenis wél logisch? Als je je best doet, zal je zien dat er ook voor 'extreem onwaarschijnlijke' gebeurtenissen altijd aanwijzingen te vinden zijn dat ze zouden kunnen gebeuren. Dit noem je het herkaderen van de context. 

Waardoor laat jij je leiden?

In de laatste video van dit hoofdstuk onderstreept Loes nog eens het verschil tussen waarschijnlijke en wenselijke toekomstbeelden.

Anticipeer jij op iets wat je denkt dat gaat gebeuren of ga je uit van datgene wat je zou willen in de toekomst?

- Loes Damhof 

Samenvattend.

In dit hoofdstuk kwam het volgende aan bod: 




Je bent halverwege.

In de volgende module leer je hoe je je verbeelding kan stimuleren. Om naar ‘de droom’ van een wenselijk toekomstbeeld toe te werken kan je eigenlijk ook niet zonder die verbeelding.

Module 5 afgerond!

UP NEXT: De kracht van verbeelding


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.